Finn en Brother forhandler Her finner du din nærmeste Brother forhandler hvor du kan kjøpe maskiner, rekvisita og tilbehør, eller få hjelp til å finne den beste løsningen som passer for deg. Forhandleroversikt
Brother blekk, tonere, merketape og termiske etiketter Hold enhetene dine i gang med originale blekkpatroner og tonerkassetter, merketape og termiske etiketter, papirpakker av beste kvalitet og reservedeler. Se rekvisita og tilbehør
Brother Support Last ned den nyeste driveren og programvaren, finn brukerhåndbok eller søk gjennom ofte stilte spørsmål
Business outsourcing. Når bør IT-ledere be om hjelp? 08 oktober 2024 11 desember 2024 4 Minutters lesning Postet av Brother Nordics Global Technology Solutions and Services Provider Brother Nordic A/S 08 oktober 2024 11 desember 2024 4 Minutters lesning Hva står på oppgavelisten de neste månedene? Skal du få fart på den digitale transformasjon? Få orden på skyforbindelsen? Prøve å finne ut hvordan generativ KI kan hjelpe deg med kundestøtte? Med all den nye teknologien og de enorme mulighetene som ligger i den, må IT-ledere få lov å føle seg en smule overveldet. Selv den dyktigste og smidigste leder kan ikke strekke verken budsjett, medarbeidere eller egen båndbredde lengre enn til et visst punkt. Det er derfor ikke overraskende at mange ledere outsourcer store deler av virksomheten, både for å få tilgang til den nyeste ekspertisen og for å kunne konsentrere seg om de områdene der de virkelig kan gjøre en forskjell. Men selv om det er lett å ha fokus på de ”store” strategiske temaene, som KI eller nettskyen, er det viktig å huske at de daglige oppgavene, inkludert håndtering av utskriftstjenester, fortsatt skal utføres. Disse kan også være egnet for outsourcing, og her kan effekten og fordelene være langt mer umiddelbare. Hvor skal man begynne? Brother bestilte nylig en grundig undersøkelse sammen med forskningspartneren Savanta for å forstå utfordringene dagens teknologiledere i små og mellomstore bedrifter står overfor. Dette belyser i sin tur hvilke områder som kan være modne for outsourcing. Det største enkeltproblemet er sikkerhet. Rapporten viste også at nye teknologiske fremskritt, endringer i økonomien generelt, uforutsette utgifter og sikkerhetsproblemer hadde påvirket budsjettstyringen i løpet av de siste 12 månedene. Samtidig blir bærekraft stadig viktigere. Fire femtedeler av IT-beslutningstakerne i små og mellomstore bedrifter oppgir at det er viktig for virksomheten som helhet, og nesten like mange oppgir at det er et sentralt tema for IT-teamene. Dette kan ses på som eksterne problemstillinger som alle organisasjoner må forholde seg til. Men IT-ledere står også overfor et internt press, særlig i arbeidet med å håndtere og opprettholde sine egne team. 41 prosent av IT-beslutningstakerne oppgav at det var ”utfordrende” å rekruttere og beholde ansatte i IT-teamet. På tide å be om hjelp? Disse utfordringene er enormt omfattende. For at bedrifter skal få oppfylt potensialet sitt, må IT-eksperter takle alle disse utfordringene samtidig. En lovende KI-strategi kan bli torpedert og synke hvis cyberangrep kan stjele IP eller dataene som modellene trenes på. Medarbeiderne – IT eller andre – kan heller ikke yte sitt beste hvis de ikke har den infrastrukturen de trenger for å kunne jobbe uansett hvor de befinner seg. Og selv den dyktigste og mest samvittighetsfulle IT-beslutningstaker kan ikke håndtere alt dette alene. Outsourcing av noen av eller alle disse oppgavene er helt klart et alternativ for IT-eksperter som ønsker å bruke ressursene sine så effektivt som mulig. 42 prosent av deltakerne oppgir muligheten til å forbedre produktiviteten som en av de viktigste fordelene, og nesten like mange nevner innvirkningen outsourcing har på sikkerheten. Like viktig er outsourcingens potensial til å redusere kostnadene, mens over en tredjedel av IT-beslutningstakerne nevnte effekten den har på hastighet og smidighet. Disse fordelene har ytterligere ringvirkninger. Basil Fuchs, CIO i Brother Europe, sier at delegering av ikke-kjerneoppgaver til eksterne parter betyr at bedriftene kan fokusere på medarbeiderutvikling innen kjernevirksomheten, noe som også øker medarbeidertilfredsheten. Og han legger til at outsourcede løsninger og skyløsninger kan spille en sentral rolle i støtten av de hybride arbeidsmodellene som mange organisasjoner i økende grad baserer seg på. Men outsourcing gir også bedriftene enorme muligheter for å øke innsatsen innen digital transformasjon, både i tempo og omfang, sier han. ”Bedriftene kan få fart på de digitale tiltakene sine ved å utnytte den eksterne ekspertisen og de innovative tilnærmingene til outsourcingpartnerne.” Derfor er det viktig for organisasjonene å vurdere de overordnede teknologi- og outsourcingstrategiene sine underveis. Det er lett å forstå hvorfor visse organisasjoner kan bli fristet til å prioritere populær teknologi som robotisert prosessautomatisering eller KI uten å forstå konsekvensene av dem fullt ut. Men Fuchs forklarer at ”det er viktig av vi balanserer denne begeistringen for ny teknologi med praktiske hensyn til kundeverdi og integrering med eksisterende systemer”. Fuchs mener at bedriftene ofte ikke tenker på hvordan de kan optimalisere infrastrukturen sin på kontoret, inkludert utskrifts- og dokumentteknologien som de ansatte er avhengige av og bruker hver dag. ”Dette kan føre til ineffektivitet og tapte muligheter for kostnadsbesparelser og en generelt bedre medarbeideropplevelse.” Hva gjør kollegaene dine? Over 60 prosent av teknologilederne outsourcer eller vurderer å outsource hosting- og skytjenester. Nesten like mange – 56 prosent – har enten outsourcet eller planlegger å outsource sikkerhetstjenester. Men når det gjelder bærekraftstyring eller innkjøp, er det bare 16 prosent som outsourcer disse funksjonene. På samme måte er det færre enn en av fem som outsourcer hybride løsninger eller tjenester for hybridarbeid, mens 23 prosent vurderer å gjøre det. Dette kan virke litt underlig, i og med at nesten en tredjedel av deltakerne oppgir at kontormaskinvare og -teknologi utgjør den største andelen av IT-budsjettet, og 44 % svarer at budsjetterte eller prognostiserte utgifter for maskinvare og teknisk infrastruktur har økt det siste året. Sett fra en annen vinkel var kostnadsbesparelser en drivkraft for ”bærekraftig” virksomhet for nesten halvparten av IT-avdelingene. Utskriftsrelaterte aktiviteter har en klar rolle når det gjelder å hjelpe bedrifter med å oppfylle bærekraftambisjonene sine. Energiforbruk har førsteprioritet hos IT-eksperter, og forbedret utskriftshåndtering ligger på andreplass, tett etterfulgt av resirkulering av brukte produkter. Gjenvinning av blekkpatroner/tonerkassetter oppgis av en femtedel. Håndtering av kontorinfrastruktur og utskriftsutstyr er kanskje ikke området som får mest oppmerksomhet. Men dette er utfordringer som så å si alle organisasjoner, store som små, står overfor. Og selv om personalproblemene neppe blir mindre med det første, kommer både offentlige og private organisasjoner sannsynligvis til å bli utsatt for stadig større press for å styre kostnadene og bevise at de er bærekraftige. En utskriftsrevolusjon? Å overlate utskriftsrelatert infrastruktur og håndtering av forbruksvarer til en MPS-ekspert kan definitivt løse en rekke nærliggende problemer. Det kan hjelpe IT-eksperter med å håndtere utskriftsinfrastruktur og forbruksvarer på en mer effektiv og bærekraftig måte, samtidig som det bidrar til økt sikkerhet. Det gir også en bedre medarbeideropplevelse totalt sett – ikke minst for IT-medarbeiderne som ikke lenger trenger å bekymre seg for utskriftsinfrastrukturen. Og særlig viktig er det at teknologiledere får mer tid til å ta tak i andre problemer, som å håndtere den økende cybertrusselen eller analysere hvordan generativ KI passer inn i forretningsmodellen. Men hva er det IT-eksperter bør se etter i en potensiell outsourcingpartner akkurat nå, både for de strategiske innovasjonstiltakene sine og teknologien som opprettholder driften i organisasjonen deres? Finn ut mer om plattformen til Brother og MPS-partnerne og våre MPS-løsninger for bedrifter her, eller les om hvordan outsourcing av utskriftsinfrastrukturen kan hjelpe deg med å forstå virksomheten din bedre, her. Kilder: All statistikk som er nevnt her er referert fra Savanta SMB ITDM-undersøkelsen, ”2023 Brother SMB IT Decision-Maker Study (Savanta)” Business Effektivitet Innovasjon MPS Produktivitet Mer fra Effektivitet