1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Effektivitet
  6. 2024
  7. Hvordan sikre at ITDM-beslutningstakere deltar i forretningsbeslutninger
Digital grafikk og ikoner som representerer IT, sikkerhet og digital tilkobling på blå bakgrunn

Hvordan sikre at ITDM-beslutningstakere deltar i forretningsbeslutninger

Uansett om teknologi er kjernetilbudet i virksomheten din eller bare en del av prosessene og metodikken, er det i dagens digitale og konkurranseutsatte miljø avgjørende å skille seg ut fra konkurrentene, holde seg i forkant av innovasjonen og gi kundene det de trenger – og alt dette avhenger av teknologi. 

For at virksomheten skal lykkes, er det derfor helt nødvendig å innlemme innspillene fra IT-lederne eller beslutningstakere i alle forretningsbeslutninger – spesielt hvis målet er å sikre effektivitet. Og IT-beslutningstakerne er enige, noe som gjenspeiles i en fersk Brother-studie rettet mot beslutningstakere i IT-avdelinger. De fleste av deltakerne (88 %) var enige i at det er viktig at teamet deres er godt integrert i virksomheten. Og 72 % av deltakerne mener at IT-teamet er svært involvert i forretningseffektivitet, men at det ikke omsettes i praksis i den grad det burde: Bare rundt en fjerdedel mener at de er ”svært godt integrerte” når det gjelder forretningsmål, og ytterligere 25 % mener at denne integreringen bare er ”akseptabel” (enigheten er litt større når det gjelder integrering i drift og prosesser).

Og uten integrering har ikke IT-teamene den kontrollen de trenger for å sikre effektive prosesser og høy produktivitet. Ineffektivitet og mangel på samarbeid kan lett føre til at det for eksempel kjøpes inn teknologi eller tas beslutninger om den uten at IT-teamet er involvert, eller omvendt, slik at verktøyene man har ikke oppfyller den nødvendige funksjonen, eller at de ikke oppfyller de forventede behovene knyttet til skalerbarhet.

Verdien IT kan tilføre

Det er IT-teamet som har ansvar for å evaluere, kjøpe inn og overvåke implementeringen av systemer og verktøy som styrer prosesser, kommunikasjonskanaler og kundegrensesnitt, og som sørger for at organisasjonens infrastruktur er integrert med kundenes og leverandørenes systemer og utstyr. Fordi IT-teamet er ansvarlig for alt dette, er det også naturlig at det spiller en stor rolle for virksomhetens effektivitet. Integrering av IT-team i beslutningsprosessen vil utvilsomt føre til både større effektivitet og lønnsomhet.

At IT-teamet integreres både med andre avdelinger og ledelsen i selskapet er avgjørende for å sikre at riktig teknologi tas i bruk på riktig sted, og at den fyller den nødvendige funksjonen. Men selv om dette kan virke opplagt, blir det ikke alltid tatt hensyn til i dagens små og mellomstore selskaper, der det ikke er så vanlig at IT-teamene er en del av de strategiske beslutningene som tas i selskapet.

Ifølge en studie utført av Brother, prioriterer virksomhetene datahåndtering (35 %), kunstig intelligens (31 %) og cybersikkerhet (30 %) i arbeidet med å oppnå større effektivitet. Virksomhetene legger også stor vekt på å forbedre produktiviteten, noe som kan oppnås ved digitalisering av prosesser, innføring av fjernarbeid eller raskere kommunikasjon. Alt som er nevnt over trenger sannsynligvis en eller annen form for teknisk støtte, som er en oppgave for IT-teamet.

digital graphic of two colleagues chatting and working, one is sat at a desk the other is standing and holding a coffee cup

Kommunikasjon for integrering

Men hvorfor er IT-beslutningstakere enda ikke integrert, til tross for behovet? Det kan være mange hindringer for en slik integrering, og å overvinne dem innebærer i praksis et kvalitetsløft for virksomheten. Derfor er det viktig å gjennomføre en evaluering for først å avdekke disse hindringene og deretter finne ut hvordan de skal overvinnes.

For IT-beslutningstakerne som deltok i studien, er en av hindringene at de jobber på forskjellige steder, noe en av fire mener er den viktigste årsaken til at de ikke er integrert. Men forskjeller i prioriteringer mellom avdelingene er også en nesten like stor årsak (22 %).

La oss se litt nærmere på disse hindringene:

 

1. Fysisk nærhet

For de deltakende beslutningstakerne på IT-området er det faktum at de jobber på forskjellige steder en av de største hindringene for reell og effektiv integrering med resten av ledergruppen. Teknologiteamet jobber ofte eksternt eller på et annet sted enn de andre delene av selskapet, og det fører til at de mister kontakten med det daglige arbeidet og ikke kan delta på forretningsmøtene. Regelmessige oppfølgingsmøter og deltakelse i styremøter kan bidra til å overvinne denne hindringen.

2. Forskjellige meninger eller prioriteringer

For 22 % av deltakerne kan dette føre til manglende forståelse, selv om det ikke nødvendigvis betyr at de ikke deler forretningsmål, men heller at de har ulike arbeidsmetoder. Selv om det er urealistisk at alle avdelinger skal tilpasse seg arbeidsmåten til én av dem, er det viktig at man i det minste gjennomgår tilpasningsprosessene til de ulike avdelingene for å samkjøre virksomheten (og dermed optimalisere den).

3. Inkompatible metoder og prosesser

I selskaper som ikke er teknologiske, er det større mulighet for at prosessene og arbeidsmåtene til de ulike teamene er forskjellige. Fordi teknologi vanligvis er nærmere knyttet til innovasjon, har IT-selskaper ofte et mer banebrytende syn på markedet. På samme måte som i forrige punkt kan det være interessant å se på fellestrekk eller (i større selskaper) skape en kobling mellom begge synsmåtene som bidrar til en mer samkjørt virksomhet.

4. Mangel på kommunikasjon mellom teamene

Noen ganger, spesielt hvis selskapet ikke baserer seg på IT-tjenester, kan IT-lederne føle at kommunikasjonen med ledelsen eller andre avdelinger ikke er god nok, og det hindrer at IT integreres i virksomheten i større omfang. God kommunikasjon mellom teamene og mellom arbeidsmetodene kan derfor være grunnlaget for at denne integreringen i virksomheten blir mulig og gjennomførbar.

Integrering av IT-teamet gir gevinst

Det er mange fordeler med et godt integrert IT-team på ledelsesnivå. For det første blir de tekniske beslutningene realistiske og i samsvar med forretningsmålene, for eksempel cybersikkerhetsløsninger som virkelig dekker dataverdikjeden, eller utskriftsløsninger som er fleksible og verken over- eller underdimensjonerte.

La oss ta et forenklet eksempel der IT-teamet ikke er integrert med ledelsen: En beslutningstaker, kanskje fra innkjøpsavdelingen, legger inn en bestilling på skrivere til internt bruk. Utstyret kan være billig og av høy kvalitet, men det er ikke sikkert at det kan kobles effektivt til det eksisterende nettverket eller oppfyller selskapets krav til cybersikkerhet. Dette mangedobler ikke bare kostnadene, men også tiden og ressursene som går med til å få det nye utstyret til å fungere.

Et IT-team som er integrert i beslutningstakingen i virksomheten, har større frihet og kan dermed optimalisere infrastrukturen og styrke forholdet til IT-partnere som støtter og fremmer målene deres, slik at denne typen problemer unngås. Og det er nettopp her de kan tilføre verdi: i arbeidet med å utforske og evaluere de beste løsningene for selskapet og i samarbeidet med de riktige leverandørene og partnerne, slik at valgene ikke bare blir riktige, men også gjennomføres på en effektiv måte.

Dette vet vi i Brother, og vi kan tilby selskapene rådgivning og vedlikehold knyttet til spesifikke funksjoner, sikkerhet og selvsagt hvordan de nye løsningene skal integreres med de andre systemene i selskapet – for integrering er alltid nøkkelen.

Ved å integrere IT-avdelingen i de strategiske forretningsbeslutningene kan selskapet bli mest mulig effektivt og skille seg ut blant konkurrentene.

 

Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen