1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Effektivitet
  6. 2024
  7. Karbonregnskap: Hva er det og hvorfor er det viktig
A warehouse employee pulling a trolley of packaged and labelled Brother devices in a warehouse ready for transportation

Karbonregnskap: Hva er det og hvorfor er det viktig

Brother forklarer hva karbonregnskap er og hvorfor det er viktig for forsyningskjeden samt transport- og logistikkbransjen for å holde seg konkurransedyktige.

ISO 14083:2023-standarden er nettopp publisert, og med den er karbonregnskap i ferd med å bli et vanlig begrep innen forretningsdrift. Interessenter innen forsyningskjeden, transport- og logistikkbransjen bør sette seg raskt inn i temaet hvis de skal klare å holde seg konkurransedyktige. De må kunne stole fullt ut på merkesystemene sine, som et ledd i løsningen.

Hva er karbonregnskap?

Se for deg karbonregnskap på samme måte som økonomisk regnskap – en nøyaktig registrering av alle transaksjoner foretatt innen alle aspekter av en gitt virksomhet, der gevinst og tap er tydelig angitt i et allment forstått og akseptert format. Forskjellen er at du ikke snakker om penger, men om karbonutslipp.

Gevinst- og tapskontoen din (for utslipp, ikke penger) viser hvor bærekraftig virksomheten din egentlig er – for kunder, leverandører, forbrukere, reguleringsmyndigheter og, merkelig nok, de ”andre” regnskapsførerne i virksomheten, altså de som skal følge nøye med på bunnlinjen totalt sett. Dette understreker enda en gang betydningen av korrekt, pålitelig og tydelig merking av forsendelser, paller og pakker – bortkastet kjøring som skyldes at varer sendes i feil retning på grunn av dårlig merking, påvirker bunnlinjen din på mer enn en måte.

Karbonregnskap teller, fordi kunder, leverandører og forbrukere blir stadig mer opptatt av å vite mer om karbonutslipp, hvilke deler av forsyningskjeden som er ansvarlige, og hva som blir gjort for å redusere (ikke bare kompensere for, noe som er en viktig endring) disse utslippene. Interessentene dine er ikke alene; internasjonale og lokale forskrifter er også i ferd med å ta form. EUs direktiv for bærekraftrapportering (CSRD), som ble innført ved slutten av 2022, krever at store virksomheter (med over 250 medarbeidere eller en inntekt på over 40 millioner euro per år, blant andre kriterier) begynner å rapportere tall for 2024 i starten av 2025.

Samtidig er standarder for kvantifisering og rapportering av klimagasser fra transportkjeden under utvikling. ISO 14083:2023 gir et rammeverk som fremover skal fungere som en veiledning for virksomheter i forsyningskjeden.

Karbonregnskap for å oppnå klimamål

Selskaper som ikke tar initiativet til å utforske hvordan de først skal håndtere og deretter kutte karbonutslippene sine, vil måtte jobbe hardt for å hente seg inn i siste halvdel av dette tiåret. Det er ikke lenger bra nok å kompensere – nå er det karbonkutt som gjelder. Kort sagt betyr dette at hvis du ønsker å oppnå klimamålene, i tråd med gjeldende og potensiell fremtidig lovgivning, samtidig som du beskytter merkevaren din, må du gjøre regnskap for utslipp på en måte som er i samsvar med vedtatte standarder.

Utslipp er spesielt viktig i logistikksektoren. I USA er transport (inkludert bruk av privatbiler) den største miljøsynderen, med 29 % av alle utslipp1. I EU var transport ansvarlig for 25 % av alle utslipp i 20202. Sistnevnte har gått foran i arbeidet med å redusere disse tallene via foreslått regulering, som et ledd i organisasjonens klimapakke ”Klar for 55”, der målet er å redusere netto utslipp av klimagasser med 55 prosent innen 2030 og oppnå klimanøytralitet innen 2050. Dette er et ambisiøst, for ikke å si kontroversielt mål, der modale skifter er selve hjørnesteinen.

Som et ledd i planen er store selskaper pålagt å ta med utslippsdata i sin ESG-rapportering (Environmental, Social and Governance). Selv om kravene foreløpig bare gjelder for de store aktørene, bør ikke små og mellomstore virksomheter anta at de alltid kommer til å være fritatt fra slike krav. Konkurransefordel er alltid ettertraktet, og evnen til å utnytte slike data er et viktig ledd for å oppnå en slik fordel.

Utslippsrapportering

De fleste som har fulgt med, vet at utslipp vanligvis har blitt gruppert i to kategorier – direkte utslipp (utslipp produsert av din egen virksomhet) og indirekte utslipp (utslipp produsert andre steder, men som virksomheten din krever for å kunne fungere). 

For beregnings- og rapporteringsformål blir klimagassutslipp nå inndelt i tre, litt mer presise kategorier. 

  • Kategori 1 - utslippene som produseres av din egen virksomhet og eiendom – bygninger, kjøretøy og utstyr faller inn under denne kategorien.
  • Kategori 2 - utslipp som ikke produseres av virksomheten din direkte, men som den trenger til å fungere effektivt – strøm, belysning og varme er eksempler på dette.
  • Kategori 3 - den mest komplekse, fordi den grupperer alle relevante utslipp som produseres oppover og nedover i forsyningskjeden din, men som organisasjonen din ikke er direkte ansvarlig for. I denne kategorien inngår kjøp, bruk og kassering av produkter eller tjenester fra leverandører, og det samme gjør forretningsreiser og pendling. 

Måling av karbonutslipp er derfor komplisert, men EU er godt på vei med å harmonisere standarder. Arbeidet utføres under ledelse av GLEC-rammeverket (Global Logistics and Emissions Council), som ble etablert i 2014 i den hensikt å utarbeide bransjeretningslinjer. Den nylig vedtatte standarden ISO 14083 muliggjør nå enhetlig beregning og rapportering av klimagassutslipp i global logistikk, med særlig vekt på kategori 3.

Virksomheter som var tidlig ute med å innføre ISO 14083, ser ut til å ha en fordel sammenlignet med konkurrentene sine. Tidlig innføring av ISO 14083-sertifisering er et tydelig tegn på at man forplikter seg overfor bærekraft og netto null-mål. Bevegelse i retning bærekraftig produksjon og lagring er uunngåelig for alle virksomheter, men de som er først ute, skaper tillit hos kundene og interessentene sine og et godt omdømme for virksomheten sin på lang sikt.

Økt transparens reduserer risiko. For å kunne rapportere om og redusere utslippene fra forsyningskjeden må du selvsagt ha full oversikt og transparens, slik at du kan hente inn data på riktig måte. En slik oversikt gir fordeler utover rapporteringen og reduksjonen av karbonutslipp. Den hjelper deg også med å avdekke risikoområder eller hindringer knyttet til leverandørene.

Det du ikke kan måle, det kan du heller ikke styre, blir det sagt. En god forståelse av virksomheten din og utslippene fra forsyningskjeden, underbygd av fakta, viser hvor endringer er mulig. Det kan være å bytte til en annen transportmåte, gjennomgå prosesser med en leverandør, vurdere anlegg og bygninger på nytt eller utarbeide kontrakter med nye kriterier. Den sårt tiltrengte muligheten for å håndtere utslipp på en kostnadseffektiv måte kan endelig ha kommet. Og dette belyser enda en gang betydningen av å ha korrekt, pålitelig og repeterbar merking  – en eneste feiltolket eller feilsendt pakke på grunn av utydelig merking kan raskt velte omhyggelige planer for reduserte karbonutslipp, fordi bortkastet og unødvendig kjøring gir negative utslag på det totale karbonregnskapet. 

Utforsk hvordan Brother sin lidenskap for etikettutskrift av høy kvalitet kan sørge for vellykket merking over hele lageret og forsyningskjeden.

 

KILDER:
1EPA, May 2023;  2.EU Environment Agency, Transport and Mobility, Aug 2023




Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen